Thursday 26 April 2018

Operation 136

                         


  On 26 March 2018, Indian equivalent of Cambridge Analytica was brought forth... the aspect of the campaign advanced by the onscreen curator to such media houses, was to specifically plant news items to denigrate and sully the opposition. The content nationally rocked the social media.

 

https://www.youtube.com/watch?v=u6xEcQln0Ps

https://www.youtube.com/watch?v=2Cv-bcxq01c

https://www.youtube.com/watch?v=1FaQ1I2tIDI

https://www.youtube.com/watch?v=pB7UAUP72xg

https://www.youtube.com/watch?v=UvBzvqh22-U

The operation literally gave us video evidence of media houses being sold out to serve the ruling party's interests and the consequences of this are as big as IT cells and fake news. Why aren't we as a country discussing this more?
I understand that nobody registered an FIR for this to be investigated and that the accused media houses themselves wouldn't do anything about it, but the discussion on social media has been really muted.


GOI :  “हम बोलने की आज़ादी और सोशल मीडिया पर खुले विचारों के सम्प्रेषण का समर्थन करते हैं लेकिन सोशल मीडिया का दुरुपयोग कर अवांछनीय तरीके से चुनावों को प्रभावित करने के प्रयासों को बर्दाश्त नहीं किया जायेगा”.  

कुछ इसी तरह की सच्चाई ऑपरेशन 136 दर्शाती है जिसमें कई भारतीय मीडिया हाउस पैसे के बदले कंटैंट से समझौता करने के लिए तैयार दिखे फिर चाहे बात इलैक्शन के दौरान हिन्दुत्व का प्रचार या फिर ध्रुवीकरण की हो. हर चीज़ के लिए इन मीडिया प्रतिष्ठानों के लोग सहमत हो गए. मीडिया प्रतिष्ठान जिसमे प्रिंट, इलेक्ट्रॉनिक और डिजिटल जैसे प्लैट्फॉर्म के ऊंचे पदों पर बैठे लोग न सिर्फ तैयार थे बल्कि मोटी रकम के बदले इस सुनियोजित योजना को जोकि एक खुल्लमखुल्ला साम्प्रदायिक मीडिया कैम्पेन था, को चलाने और सफल बनाने के लिए सैकड़ों रास्ते भी बताए.


Print Coverage -

http://thewirehindi.com/38449/cobra-post-operation-136-alleges-paid-news-agenda-by-indian-media/

https://www.boomlive.in/peddling-hindutva-for-money-cobrapost-stings-media-houses-in-operation-136/

https://www.newslaundry.com/2018/03/27/cobrapost-expose-hindutva-dainik-jagran-india-tv

http://www.thehindu.com/news/national/cobrapost-says-paid-news-widespread/article23357752.ece

http://hindi.catchnews.com/india/cobrapost-sting-operation-136-17-media-houses-ready-to-polarize-voters-for-money-104947.html

https://www.outlookhindi.com/politics/general/congress-president-rahul-gandhi-tweet-on-operation-136-done-by-cobrapost-25590

http://www.business-standard.com/article/current-affairs/sting-shows-some-media-houses-ready-to-polarise-voters-on-hindutva-for-cash-118032600837_1.html



Videos -

https://www.youtube.com/watch?v=6zx-TpcdyZo

https://www.youtube.com/watch?v=-qu9Jgvq3B4

https://www.youtube.com/watch?v=96ElzY1HYQs










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